„Prodej a komunikace je řemeslo jako každé jiné. Když chceš být dobrej, musíš to trénovat,“říká podnikatel Mates Matějka

V rychle se měnícím světě prodeje, koučování a osobního rozvoje zůstává jedním z klíčových prvků úspěchu autenticita. V rozhovoru s Matesem Matějkou – zkušeným obchodníkem, mentorem a podnikatelem – se prolínají motivace, životní filozofie a praktické zkušenosti, které dávají konkrétní směr nejen mladým lidem, ale i firmám, které chtějí růst. Pojďte zjistit, na co se můžete těšit v aktuální epizodě!
Kdo je Mates Matějka
Mates Matějka je zakladatelem Prodejní Univerzity, kde nabízí konzultace a praktická školení pro obchodníky a podnikatele.
„Já si úplně o sobě nemyslím, že jsem nějak kdovíjak talentovanej. Myslím si, že jsou talentovanější lidi na x různejch věcí, ale i jako na ten obchod na prodej, kterýmu se věnuju. Já jsem toho názoru nebo jako říkám, že prodej a komunikace je řemeslo jako každý jiný, že prostě, když v tom chceš bejt dobrej, tak se to musíš učit,“říká.
Svou kariéru začal v call centru, kde se denně potkával s desítkami klientů. Jak říká:
„Uzavíral jsem klidně 10–15 smluv denně. Za těch 15–16 let jsem určitě udělal přes tisíc smluv v hodnotě několika milionů“.
Zkušenosti z tohoto prostředí přetavil v hlubší porozumění obchodní psychologii. Vysvětluje, že právě tlak, nutnost práce s emocemi a neustálé odmítání ho naučily asertivitě a schopnosti se restartovat:
„Když necítíš dobrou emoci, tak prostě nemá smysl zvednout telefon a jít dál. Musíš se projít, vydechnout, nastartovat se znova“.
Psychologie v prodeji i leadershipu
Matějka opakovaně zmiňuje, že klíčem k dobrému vedení i obchodní úspěšnosti je psychologie:
„Dobrej manažer musí být určitě i psycholog. Musí chápat lidi, vědět, co je trápí, co je motivuje. A hlavně – musí budovat tým, “ říká a pokračuje“ „Dobrej obchodník víc poslouchá než mluví. Pokládá správné otázky a nechá klienta mluvit.“
Než tedy někomu něco prodá, začne pokládat správné otázky. Analyzuje ho. „Zjišťuje jeho přání potřeby a tak dále. Na na základě toho vyhodnotím líp, třeba co je pro něj vhodný řešení. Víc si s tím hraju a dám si větší prostor s tím ho uzavřít.“ Říká.
„Lidi si neuvědomují, že klienty nezajímá produkt, ale výsledek. Co jim to přinese.“
Instinkt vítězit a soutěživost jsou dobrá motivace
„Já nesnáším prohry. Neumím prohrávat ani v Člověče, nezlob se,“ říká Matějka s úsměvem. Odmala byl veden k soutěživosti a extrovertnosti, což mu podle jeho slov dalo přirozený drive. Ten přenáší do byznysu i do práce s klienty.
Ne každý klient je vhodný
V korporátu Mates Matějka neměl na výběr – musel prodávat každému. Dnes už si vybírá:
„Chci dlouhodobé vztahy. Nejde o jednu konzultaci, ale o partnerství. Když si lidsky nesedneme, nebudu s ním pracovat“.
Matějkova mise je jasná – chce Česko naučit, jak se prakticky prodávat:
„Vidím, že nikdo to tady prakticky nedělá. Já chci naučit lidi, jak prodat sami sebe, svou službu i firmu. Mám vizi, že tohle je moje cesta“.
V dnešní době, kdy na trhu působí řada samozvaných koučů bez reálné praxe, je důležité rozlišovat mezi teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi. Matějka staví na 16 letech praxe a reálných výsledcích.
Podle něj se stále potýkáme s tím, že lidé neumějí vyjadřovat hodnotu své služby. Zásadním problémem vidí i nedostatečnou výuku základních komunikačních dovedností – od podání ruky po formulaci cíle.
Kultura podnikání a český mindset
Matějka otevřeně kritizuje českou mentalitu, kterou popisuje jako „zaprděný rybníček“ plný stěžování. Inspirací mu byla cesta na Nový Zéland:
„Tam jsou lidi pozitivní, chtějí pomoct. Tady se na tebe každý mračí. Naučil jsem se, že když nemůžu něco změnit, tak se nenaštvu a jdu dál“.
Zajímá vás více? Pusťte si celou epizodu na Youtube!