Jakub Janeček - Školství v krizi: Je čas na změnu?
I v dnešní době přehlcené podněty a masou informací je pro náš mozek snadné rychle přijít o touhu dovídat se. V tomto směru dítě můžeme ovlivnit od výchovy, ale největší náraz nastává až při konfrontaci ve školní lavicí s autoritativním přístupem učitele. S hostem Jakubem Janečkou se pokusíme přijít na řešení v podpoře zvídavosti nejen u nejmladších, ale i dospívajících.
Je třeba, abychom si byli s dětmi rovni? Proč není dobré uzavírat děti do cyklu to se „smí a nesmí“? A jak je naučit pracovat s virtuálním prostorem, aby se nestaly jeho obětí?
To vše a mnohem více se dozvíte v dnešní podcastové epizodě. A v tomto článku se můžete těšit na zajímavé úryvky z dnešní Autentické výzvy. Buďte u toho!
Článek je pouze shrnutím toho nejzajímavějšího z epizody podcastu. Pokud se chcete dozvědět více, neváhejte se podívat na Youtube video podcast či Spotify podcast.
Jakubův příběh v naprosté kostce
Jakub nikdy moc nenacházel zalíbení ve studiu na českých školách, bakaláře udělal jen “kvůli papíru”. Sice vystudoval pedagogiku, ale zejména kvůli špatnému platu ve školství se rozhodl ubírat jiným směrem - zkusil například job v pražském IT korporátu. Mimochodem, jeho zájem o počítače prý výrazně souvisí s jeho (kdysi) závislostí na videohrách.
Nakonec se ale vrátil k pedagogice v tom smyslu, že se snažil zavádět inovativní metody výuky. Dnes se věnuje všemožným IT kurzům a školením, často s cílem "nepřímo edukovat české žactvo".
“[Je potřeba] z 85 % charisma, z 15 % know-how.”
Jakub Janeček
Jak zábavně vyučovat?
Jakub v Autentické výzvě Lubomírovi prozradil několik strategií, jak udržet pozornost posluchačů. Například je dobré zahájit školení nějak vtipně, netradičně, případně i kontroverzně - zkrátka zabít nudu hned na začátku. Jakub osobně nesází na fancy prezentace, jako spíše na svůj přednes. Je také důležité povolit posluchačům vyřídit si vlastní věci, jako jsou telefonáty. Zdravé je též nastavit určitou tematickou volnost během kurzu.
“To nejdůležitější se odehrává před tím.”
Jakub Janeček
Je tedy zásadní například domluvit si s vedením, co přesně chce.
Rodiče děti nevychovávají
Ve skutečnosti výchova je jen jedním z činitelů, který na dítě působí. Obrovskou roli hraje všechno ostatní - dítě totiž vše z vnějšku do sebe “nasává”.
“Dítě se stává vaší kopií. Je vlastně jedno, co dítěti říkáte, je důležité, co děláte vy a ostatní vzory.”
Jakub Janeček
Tip na zajímavé zdroje?
André Stern vydal knihu "... a do školy jsem nikdy nechodil". Dále Jakub Janeček doporučuje z této oblasti Dovychovat.cz (Milan Studnička - lektor a psycholog).
Sám Jakub realizuje zajímavá školení, ač čistě praktického obsahu. Připomíná, že rodina selhává v tom, aby děti naučila pracovat s technologiemi: úkolem Jakuba je tedy proškolit pedagogy, kteří pak budou školit děti v IT oblasti.
„To, že se dodá [do školství] nový robot, nezmění vůbec nic.“
Jakub Janeček
Děti musejí od počítačů
Respektive se s nimi musejí umět naučit dobře, rozumně zacházet. Dokazuje to zdaleka nejen dokument o online sexuálních predátorech. Například i děti Steva Jobse či Billa Gatese měli intencionálně omezen přístup k IT.
„Moc dobře věděli, jak [technologie] ovlivňují mozek“
Jakub Janeček
AI jako dobrý sluha, ale špatný pán
V tomto se AI podobá některým drogám, jako je alkohol (názor Jakuba). Klíčem je nalézt správnou míru a rozumné využití.
Na dnešním trhu technologie a s nimi související know-how do značné míry určují úspěch jedince.
Sociální sítě jako droga
Pokud drogy chápeme jako něco na zvýšení dopaminu - kdy ono "high" jedince motivuje k opakování (akce/užívání apod.), sociální média zapadají do tohoto schématu. Dokonce prý krátké a limitované mediální formáty typu InstaStories jsou vyměřeny (na 24 hodin) tak, aby co nejvíce efektivněji působili na motivaci (mrsknout tam další „storýčko“).
„Když dostaneš 100 lajků, máš z toho dobrý pocit, ale zhruba za 24 hodin z tebe ten dobrý pocit vyprchá, takže tam chceš znova něco dát.“
Jakub Janeček
I proto je důležité dávat si alespoň občas digitální detox: abychom nespadli do „digi dopaminové pasti“.
Právě tyto myšlenky by se - podle Jakuba - měly dostat k dětem.
Je potřeba koukat se za obrazovky
Pokud například kluk příliš hraje videohry, je dost možné, že to není kvůli tomu, jak strašně ho to baví, ale spíše že např. má (skrytou) potřebu něco/někoho řídit, ale protože se mu tuto touhu nedaří uspokojit v reálném světě, dělá to skrze určité videohry (např. kde je v roli krále, vojevůdce).
„Je důležité pochopit, že my nejsme víc než děti“
Jakub Janeček
Jak zajistit, aby děti přistupovali dobře k IT?
Jedna z nejefektivnějších věcí, kterou můžete udělat, je zkrátka - jako v mnoha dalších věcech - jít dítěti příkladem. Zároveň Jakub doporučuje, abychom se vzdělali v oblasti IT - takže budeme schopni potomku odpovědět na jeho všetečné ajťácké otázky. - A pokud nebudeme, měli bychom se dovzdělat v dané IT problematice, abychom mohli přinést odpověď alespoň zpětně, opožděně.
„Pokud nezabiješ v jedinci chuť se učit, tak všechno dělá s nadšením. A když něco děláš s nadšením, tak se to naučíš hned. A to nadšení seš pak schopný předávat dál.“
Jakub Janeček
Líbil se vám podcast s Jakubem Janečkem?
Tak co se podívat na další podcasty Autentických médií?